Olvasási idő: 3 perc

A két ország különválása után a szlovákok sörfogyasztása száz liter alá csökkent. Az ezt megelőző időkben ugyan nem készült statisztika, hogy melyik országrészben mennyit fogyasztanak a lakosok, de azt akkoriban is mindenki tudta, hogy a csehek majdnem kétszerannyi sört isznak, mint a szlovákok.

A cseh import mindig is jelentős volt a szlovák sörpiacon, ahol a fogyasztók szívesen választottak cseh márkákat, a kevésbé jóhírű szlovák sörök helyett. A tendenciát csak erősítette, hogy a kilencvenes években a szlovák sörgyárak nagyrésze két multinacionális cég, a Heineken és a SAB-Miller kezébe került.

Ennek egyik következménye lett, hogy a racionalitás jegyében megkezdődött a cseh márkák szlovákiai főzése, míg egy másik következmény, hogy bezártak olyan nagymúltú sörfőzdék, mint a Gemer, a Martiner, a Cassovar vagy a Siravar.

Negyedszázadon keresztül a holland Heineken volt Szlovákia piacvezetője, amit elsősorban Ógyalla nevezetes márkájának, a Zlatý Bažant sör népszerűségének köszönhet. A Heineken eddigi stratégiája  elsősorban a szlovák márkákon nyugszik, és csak az utóbbi időben kezdett nagyobb figyelmet fordítani a tulajdonában levő Krusovice márka szlovákiai népszerűsítésére.

Teszi ezt azért is, mert tavaly fordult a kocka és története során először, a legnagyobb versenytárs, a Plzeňský Prazdroj Slovensko lett a piacvezető. A cég, amely többszöri tulajdonosváltás után a japán Asahi konszern kezébe került, az eredményt a Plzeňský Prazdroj dinamikus piaci nyomulásának (is) köszönheti.

A tapasztalat egyértelmű, a siker záloga, hogy a szlovákok szívesen vásárolják a cseh márkákat. A Plzeňský Prazdroj Slovensko pedig főként a cseh márkák – Prazdroj, Kozel – értékesítésére összpontosít. Ezek közül néhányat licencszerződések alapján, közvetlenül a nagysárosi sörgyárban (képünkön) főzik, ahol az Ashai portfóliójába tartozó, szlovák Smädný mních és Šariš söröket is készülnek.

Szlovákiában tavaly, mintegy hat százalékkal, hárommillió hektoliterre csökkent a sörtermelés, ami a fogyasztás visszaesésével függ össze. Ennek ellenére az Asahi eladásai 1,3 százalékkal nőttek, így az elmúlt évben 1,7 millió hektoliter sört értékesítettek Szlovákiában.