Olvasási idő: 3 perc

A cseh nyelvben a sörre egyedül a „pivo” kifejezés terjedt el. Talán nem véletlenül, hiszen a cseheknél lett szinte egyeduralkodó a nagyüzemi sörgyártás legfontosabb típusa, az úgynevezett alsóerjedésű sör. Nem csak a „Pilsner Urquell” 1842-es megjelenésére gondolunk, hanem arra is, hogy a tizenkilencedik század végére, az addig igen színes és változatos cseh sörfőzés, tulajdonképpen egyenlő lett a láger sörrel. Ez a helyzet száz éven keresztül gyakorlatilag semmit nem változott, a csehek rendületlenül főzték ászoksöreiket.

A minőség is kiváló volt és a cseh sör méltán tett szert világhírnévre. A már említett Urquell mellett a Staropramen, a Budvar, a Krusovice, a Velkopopovický Kozel, a Radhost, a Gambrinus is mindenfele elismert márkának számított.. Nem is beszélve az olyan sörfőzdékről, mint a Primátor, a Breznák, a Platán, a Hostan, hogy néhány kisebb sörfőzdét is megemlítsünk a rendszerváltáskor működő ötvennégy üzem közül. De (emlékezetem szerint) mind csak ászoksört főzött, főleg tízest és tizenkettest. 

Így aztán, a cseh sör az alsóerjedésnek – még a Pardubicky Porter is – volt a szinonimája nagyon sokáig. Az évtizedünkben gombamód szaporodó kisüzemek azonban többségükben kiléptek az addig rendíthetetlennek tűnő výčepní, ležák, speciál szentháromságából – erről ITT olvashat – és Csehországban is divatba jött az ale.

Amikor tizenhárom éve megalakult a „Cseh sörök barátai” Facebook csoport, még nem igen beszélhettünk a „cseh craftról”, így gyanítható, hogy, aki akkoriban a cseh sör barátjának vallotta magát, elsősorban a cseh lágerek iránt volt elkötelezett. A craft Csehországban is elterjesztette a felsőerjedésű söröket, az egyszerű IPA-tól, az újhullámos sour és a búzasörökön keresztül a imperial stoutokig.

Így manapság a cseh sör iránti rajongás – mely kéz a kézben jár a cseh kocsmakultúra iránt érzett lelkesedéssel – már nem csak a klasszikus cseh sörök iránt nyilvánulhatna meg. Ennek ellenére, hogy a többség még mindig ezekért lelkesedik. Holott néha nem ártana némi kritika is, hiszen manapság már sajnos nemcsak a multinacionális sörgyártók, hanem a cseh sörfőzdék is egyre gyakrabban élnek vissza egy-egy kedvelt márkanévvel, az évtizedek alatt kivívott  jó hírnévvel és alkalmazzák a nagyüzemi költséghatékony technológiákat.

Nem véletlen, hogy egyre gyakrabban éri kifogás a ház elejét, vagyis a cseh sör kedvelői által annyira szeretett sör minőségét.